کد خبر : ۹۲
تاریخ انتشار : ۱۸:۱۳ - ۱۰ تير ۱۳۹۶
نقطه زنی های استاندار جوان
شریعتی از روز اول پذیرفته است در خط مقدم با مشکلات دست و پنجه نرم کند و نه "پشت درب های بسته". استاندار جوان از همان روزهای آغازین کار می دانست، وقتی در تمام مشکلات انباشت شده استان، بصورت مستقیم مداخله کند و مسئولیت رفع و ترمیم آن ها را شخصا به عهده بگیرد، بی گمان مخالفانش برای بردن او زیر تیغِ تخریب کار راحت تری دارند، اما گویا ایشان با علم به همه این موارد، منافع بلند مدت و توسعه استان را بر عواقب احتمالی آن مقدم دانسته اند.


سجاد حسین پور

حکمت خبر به نقل از آراس نیوز؛ کمی بیشتر از یک سال است، که از انتصاب استاندار جوان به عنوان نماینده عالی دولت در استان خوزستان می گذرد. افرادی که رابطه ای نزدیک با ایشان داشتند و یا در سمت های مدیریتی شریعتی، با وی همکار بوده اند، همگی به سخت کوشی، پیگیری، مداومت، مشورت پذیری، نقد پذیری، تحمل مخالف  و در عین حال صبور بودن ایشان اعتراف می کردند. می گفتند، "درب بسته" و "بن بست" در  کار ایشان معنایی ندارد. آنقدر پیگیری و مداومت میکند تا درب های بسته برای حل مشکلات به رویش باز شوند. این روزها که عملکرد ایشان را به صورت اجمالی و کلی از نظر میگردانم، بیش از پیش معنای حرف دوستان آشنا و یا همکار با ایشان برایم معنا میگردد. افرادی که در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اداره کل سیاسی و معاونت سیاسی-امنیتی وقت استانداری خوزستان در اواسط دهه 70 تا اواسط دهه 80 با ایشان همکار و یا آشنا بوده اند. رمز استاندار جوان در دستاوردهای خود برای استان خوزستان و استیفای حقوق معطل مانده شهروندان این استان مظلوم، همانا پیگیری های مکرر، خستگی نا پذیری و تیز هوشی او می باشد، ویژگی هایی که در کمترین مدیرانی توامان یافت میشود.

بنا بر مصوبه شورای عالی اداری در هشتادمین جلسه مورخ 28/7/1377، وظایف و اختیارات استاندارن و فرمانداران در 24 ماده مقرر گردید. آنچه تا پیش از استاندار جوان مرسوم و معمول بوده است، تلاش در راستای حفظ و برقراری امنیت، هاهنگی بین سازمان ها و دستگاه هایی که به نوعی از بودجه عمومی دولت ارتزاق می کنند، هدایت و تشکیل مرتب جلسات شورای تامین استان و نظارت بر حسن اجرای مصوبات آن و هماهنگی نسبی بین بخش های مختلف دولت در استان جهت اجرای سیاست های عمومی کشور، مجموعه اقداماتی بوده است که مدیریت ارشد استان با شدت و ضعف انجام می داده است. فرماندهی این موارد، اغلب در پشت درهای بسته صورت میگرفته است و استانداران صرفا در حد تامین امنیت و ایجاد هماهنگی بین دستگاه ها، برای تامین امنیت و اجرای سیاست های جاری دولت اقدام می کردند.

اما آن چیزی که، در یک سال گذشته شاهد آن بوده ایم اقداماتی به مراتب گسترده تر و مداخله جویانه تر از استانداران قبلی میباشد. استاندار جوان، به قلبِ مشکلات می زند و نه "پشت درهای بسته"، بلکه بصورت مستقیم فرماندهی حل مشکلات انباشت شده استان را به عهده گرفته است. استاندار این روزها و در سالی که گذشت، به مسائلی ورود کرده است که تا کنون هیچ استانداری در تاریخ خوزستان تا این سطح ریز، عمیق و تخصصی به آنها نپرداخته است. مسائلی نظیر کنکور دانش آموزان خوزستانی، کودکان بازمانده از تحصیل، ایجاد اطلس آسیب های اجتماعی استان، ترمیم کانون های بحرانی گرد و غبار، تخصیص حق آبه تالاب ها، رعایت پیوست زیست محیطی پروژه های نفتی، جلسات مداوم و هفتگی مشکلات عدیده آموزش و پرورش استان، حاشیه نشینی و کشاندن آن به شورای اجتماعی کشور با ریاست وزیر کشور، اصلاح و نوسازی شبکه برق استان، مذاکرات گسترده برای شروع ابر پروژه آب و فاضلاب استان، پیگیری برای شروع پروژه انتقال آب شرب و کشاورزی به دشت های ایذه و باغملک، توسعه قریب به چند صد کیلومتری راه های استان، پذیرش مسئولیت های اجتماعی توسط صنایع بزرگ استان، حل و فصل مشکلات کارگری و بسیاری از موارد دیگر تنها و تنها بخشی از مواردیست که استاندار بصورت مستقیم فرماندهی انجام آن را به عهده گرفته است. بی شک کار استانداران پس از شریعتی بسیار سخت و پیچیده خواهد بود و شهروندان استان خوزستان از مدیران ارشد پس از ایشان، انتظار فرماندهی مستقیم مشکلات را بر خلاف عرف معمولِ گذشته خواهند داشت.

امروز اگر میبینیم (به دلیل بالا رفتن غیر طبیعی دما در استان خوزستان، شبکه برق دچار قطعی های مقطعی میشود، موسسات مالی و اعتباری بدون مجوز که میراث دولت های نهم و دهم هستند، سپرده های مردم استان را نمیدهند، کارمندان گروه ملی فولاد بدلیل واگذاری شرکت گروه ملی به بخش خصوصی غیر کارآمد(اختصاص منابع درآمدی ناشی از فروش سهام آن به ساخت آزاد راه تهران-شمال در دولت دهم) چندین ماه حقوق معوقه دارند و وضعیت شرکت در هاله ای از ابهام به سر میبرد، گرد و غبار میشود، مدیریت شهری دچار ایرادات جدی است، کودک بی گناهی در فاضلاب غرق میشود و جان خود را از دست میدهد و بسیاری موارد دیگر)، نام استاندار جوان بلافاصله مطرح میشود و مشکلات ریز و درشت را آنگونه که شرح آن رفت، مخالفانش به ایشان نسبت می دهند، به این خاطر است که شریعتی از روز اول پذیرفته است در خط مقدم با مشکلات دست و پنجه نرم کند و نه "پشت درب های بسته". استاندار جوان از همان روزهای آغازین کار می دانست، وقتی در تمام مشکلات انباشت شده استان، بصورت مستقیم مداخله کند و مسئولیت رفع و ترمیم آن ها را شخصا به عهده بگیرد، بی گمان مخالفانش برای بردن او زیر تیغِ تخریب کار راحت تری دارند، اما گویا ایشان با علم به همه این موارد، منافع بلند مدت و توسعه استان را بر عواقب احتمالی آن مقدم دانسته اند.

شریعتی در روزهای آغازین کار خود در حضور اصحاب رسانه و در جلسات ابتدایی شورای اداری استان اعلام نمودند، رسانه ها در انتقاد از من آزاد هستند و در دوره استانداری من هیچ مدیر دولتی حق شکایت از اصحاب رسانه به دلیل نقادی را ندارد. استاندار جوان، از همان ابتدای کار به دنبال گسترش و ترویج فرهنگ نقد پذیری و نظارت اهالی رسانه و مطبوعات بر عملکرد مدیران دولتی بوده است. بدون تردید، نقادی اهالی مطبوعات، فرهنگ مطالبه گری شهروندان را بدلیل گردش آزاد اطلاعات بهمراه خواهد داشت و با تداوم این رویه فرهنگ مطالبه گری در خوزستان به سمت نهادینه شدن میرود. منتقدان و مخالفان (فارغ از میزان ارزش گذاری محتوا و سقم و صحتِ، نقد و تخریب منتقدان و مخالفان) تا قبل از استاندار جوان، همواره با فاصله معینی به نقد و یا تخریب استاندار وقت می پرداختند، زیرا که حریم امنی برای خود قائل نبودند و به سبب نقد و تخریب صورت گرفته خود را در معرض آسیب های گوناگون می دیدند. میدان دادن به رسانه ها برای نقد آزادانه و همینطور منتقدان و مخالفان در دوره ایشان و همچنین ایجاد حریم امن برای آنها سبب شده است، هیچ مخالفی از طرح هر گونه تخریبی واهمه نداشته باشد و مطلق العنان به او بتازد، چرا که پیشاپیش میداند استانداری سکان استان را در اختیار گرفته است که نه تنها منتقد را به رسمیت میشناسد، بلکه مخالفان و تخریبگرانش نیز حریم امن دارند. 

با همه آنچه در بالا گفته شد، باید اذعان کرد، استاندارِ پس از شریعتی روزهای بسیار سختی در پیش خواهد داشت.
نام:
ایمیل:
* نظر: