کد خبر : ۳۴۷
تاریخ انتشار : ۱۶:۱۰ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
رییس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: عادات تغذیه ای مناسبی که در ماه رمضان به دست آورده ایم را حفظ و از برگشت به عادات غلط غذایی گذشته دوری کنیم.

به گزارش خبرنگار اخبار حکمت؛ مهنوش صاحبدل بیان کرد: پس از ماه مبارک رمضان و یک نظم مناسب غذایی بهتر است شیوه زندگی خودمان را به این سو سوق دهیم. پس لازم است روزانه هشت تا ۱۰ لیوان آب و مایعات سالم بنوشیم، وعده های غذایی را پنج تا شش قسمت کنیم و در ساعات معینی از روز و به صورت منظم قبل از اینکه کاملاً سیر شویم دست از غذا خوردن بکشیم، در میان وعده ها بیشتر از میوه ها و سبزی های تازه استفاده کنیم و از مصرف نوشابه های گازدار و سایر نوشیدنی های شیرین مثل آبمیوه های صنعتی پرهیز کنیم.

وی ضمن تاکید بر این موضوع که صبحانه مهمترین وعده غذایی در طول روز است و به هیچ عنوان نباید فراموش شود در ادامه افزود: غذا خوردن را همراه با کارهای دیگر مثل مطالعه، تماشای تلویزیون و غیره انجام ندهیم زیرا موجب پرخوری می شود، غذا را به مدت طولانی بجویم و از تند غذا خوردن پرهیز کنیم، از نان های سبوس دار به جای نان های سفید استفاده کنیم. غذاها را در حجم کم و در تعداد وعده بیشتر مصرف کنیم. در طول روز سه وعده غذای اصلی شامل صبحانه، ناهار و شام و ۲ تا سه میان وعده مصرف کنیم. رعایت تعداد وعده ها برای همه گروه های سنی و همه افراد خصوصاً افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی ، بیماران دیابتی، قلبی عروقی، فشارخونی، کودکان، نوجوانان و سالمندان اهمیت زیادی دارد.

مهنوش صاحبدل در ادامه تصریح کرد نکته مهم دیگر روش پخت مواد غذایی است. بهترین روش پخت غذا بخارپز کردن در دستگاه بخارپز یا در نهایت آبپز کردن در قابلمه درب بسته است که ویتامین ها و مواد معدنی غذا به مقدار زیادی حفظ می شود و در غذا باقی می ماند. روش های کباب کردن، تنوری کردن یا پخت غذا در فر به علت خشکی ممکن است به دستگاه گوارش آسیب برساند و توصیه می شود خصوصاً در روزهای ابتدایی بعد از ماه مبارک کمتر استفاده شود. همچنین از کباب کردن با زغال بهتر است پرهیز شود و به جای آن از کباب پز استفاده شود. بدترین روش پخت که متأسفانه مورد استقبال عده ای زیادی از افراد است روش سرخ کردن است که با این روش اکثر ویتامین های مواد غذایی در پخت از بین می روند و فرد فقط مقدار زیادی چربی که بسیار چاق کننده است را وارد بدن خود می کند. در صورت مصرف اندک فقط از روغن مایع مخصوص سرخ کردنی در حرارتهای بالا استفاده کنیم.


تغذیه در تابستان

رییس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: تغذیه در تابستان از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که در استان ما به علت گرمای بالا باید نکاتی در این زمینه رعایت کنیم. به طور مثال بهتر است از غذاهای سرخ کردنی پرهیز و بیشتر به صورت بخارپز و آبپز مصرف کنیم. خوب است مانند گذشته ها از غذاهای سنتی نظیر ماست و خیار، نوشیدنی های سنتی مانند شربت های بهارنارنج، آبلیمو، خاکشیر، تخم شربتی و غیره استفاده کنیم سفره های مهمانی را نیز با این‌ نوشیدنی های سالم و خنک مزین کنیم. در هر فصل میوه مخصوص به همان فصل را مصرف کنیم به طور مثال در تابستان میوه هایی نظیر زردآلو، هلو، آلبالو، شلیل و مخصوصا هندوانه می تواند منبع مناسبی برای تامین مواد غذایی لازم در تابستان و گرمای پیش رو باشد. همچنین از مصرف بیش از حد مغزها مانند مغز پسته، بادام، گردو و میوه هایی نظیر موز نیز دوری کنیم.

وی در ادامه ضمن تاکید فراوان بر مصرف آب در تابستان اظهار داشت: بهتر است از مصرف بیش از حد چای و قهوه دوری کنیم چرا که باعث از دست دادن آب زیادی در بدن می شوند. همچنین در محل کار خود و یا بیرون از منزل بطری آب در اختیار داشته باشیم و در صورت نیاز مصرف کنیم حتی اگر احساس تشنگی به ما دست ندهد. نوشیدنی های صنعتی مانند آبمیوه ها حتی از نوع پالپ دار آن، نوشابه و غیره به هیچ وجه توصیه نمی شود چرا که مصرف اینگونه از نوشیدنی ها به علت  قند فروکتوزی که دارند به مرور زمان باعث بروز بیماری هایی نظیر کبد چرب و دیابت می شود.

تغذیه کودکان و نوجوانان 

رییس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: در کودکان زیر پنج سال با دو معضل روبه رو هستیم، اول کودکانی که لاغر هستند و به اصطلاح بد غذا هستند که والدین می توانند با مراجعه به مراکز خدمات سلامت توصیه های لازم را دریافت کنند و با مصرف قرص هایی نظیر زینک، آهن و یا ویتامین ها ( مکمل ها) کمبود مواد غذایی را جبران کنند و در صورت نیاز آنها را به متخصص تغذیه ارجاع می دهند. معضل دوم چاقی کودکان است که متاسفانه در فرهنگ ما چاقی کودکان را نشانه سلامتی او می دانند، در صورتی که کودک چاق دچار مشکلات تغذیه ای است و نمی تواند الگوی مناسبی برای مادران دیگر باشد. توصیه لازم به مادران این است که برای کودکانی که تازه شروع به خوردن غذا کرده اند نیازی به مصرف نمک و یا قند در غذا نیست و باید بتوانیم از همان کودکی ذائقه شان را به مصرف نکردن این دو ماده غذایی مرگبار عادت دهیم.

مهنوش صاحبدل اظهار داشت: اضافه وزن در کودکان چاق تا بزرگسالی ادامه پیدا می کند و معمولا با این جمله آنها رو به رو هستیم که می گویند که هر چه می خوریم چاق می شویم! علت آن است که در افراد چاق تعداد سلول های چربی زیاد شده است و کمتر رژیمی می تواند در پایین آوردن وزنشان کمک کند،  اما در چاقی بزرگسالی سایز سلول های چربی افراد بالا می رود و رژیم ها در این افراد بهتر جواب می دهند. پس بهتر است از همان کودکی روش تغذیه را سالم نگه داریم تا این افراد در بزرگسالی با معضلات چاقی کمتر درگیر شوند.

۱۰_۵۲  شعار سازمان جهانی بهداشت

 وی افزود: شعار ۱۰_۵۲ سازمان بهداشت جهانی به الگوی مناسب تغذیه در کل جهان اشاره دارد، با این روش که لازم است پنج وعده میوه و سبزی مناسب، ۲ ساعت استفاده از لوازم الکتریکی مانند لب تاب و تب لت و غیره، یک ساعت فعالیت بدنی و صفر بار مصرف نوشیدنی های صنعتی و قند دار مصنوعی در روز داشته باشیم. نکته خطرناک در چاقی کودکان این است که باعث جلوگیری از رشد طولی ( قدی) در افراد می شود که یکی از دلایل آن کمبود فعالیت های بدنی مثل دوچرخه سواری، پیاده روی، بازی های گروهی و غیره  است. خوب است مانند گذشته ها کودکان را به بازی های دسته جمعی و دارای فعالیت بدنی تشویق کنیم.

رییس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: در تغذیه نوجوانان نیز همه نکات گفته شده در بالا باید رعایت شود و مصرف پروتئین ها از جمله گوشت های سفید و قرمز، حبوبات و همچنین لبنیات به کرات توصیه می شود. حتی اگر در خانواده ای توان خرید پروتئین گوشتی فراهم نباشد خیلی راحت می توانند از طریق مصرف حبوبات این کمبود غذایی را جبران کنند اما متأسفانه در استان ما به علت گوشتخوار بودن افراد، مصرف غلات و حبوبات و یا لبنیات کمتر است و این خود معضلی نظیر نا امنی غذایی را به وجود می آورد. تا حد امکان باید از مصرف قندهای غیر طبیعی، نمک اضافی، فستفودها، نوشابه های گازدار، چیبس، پفک، لواشک و تمرها جلوگیری کرد.

وی افزود: در دختران نوجوان به علت دوران قاعدگی باید منابع غذایی آهن نظیر مصرف حبوبات همراه با ویتامین c تامین شود. در دختران و در سن نوجوانی میل به کاهش وزن به دلایل تغییرات خلق و خویی بسیار است بنابراین باید از رژیم های خودسرانه در این سن جلوگیری شود، چنانچه بسیاری از دختران نوجوان وعده یا وعده های غذایی را حذف می کنند که متاسفانه نه تنها به کاهش وزن کمک نمی کند بلکه باعث می شود بدن در برابر کاهش وزن مقاومت و ذخایر غذایی را حفظ کند و به مرور زمان آنها را از دست بدهد و باعث ضعف و بیماری های بسیاری نظیر کمبود ویتامین ها و غیره شود.

مهنوش صاحبدل در پایان افزود: برای حفظ سلامتی بهترین زمان برای برنامه ریزی غذایی الان است که بعد از یک مدت می خواهیم برنامه غذایی خود را تغییر دهیم.  پس بیائیم اگر تا به حال الگوی غذایی مناسبی نداشتیم فرصت را از دست ندهیم و اگر چه شاید سخت باشد ولی از اکنون عادات صحیح و شیوه زندگی صحیح را انتخاب کنیم تا سلامتی را هدیه بگیریم.


خبرنگار: مهرنوش طافیان


نام:
ایمیل:
* نظر: