کد خبر : ۲۸۵
تاریخ انتشار : ۲۱:۴۷ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۷
اهواز شهر بي فرهنگسرا/ ٢
طبق آمار معاونت فرهنگی شهرداری اهواز به طور بالقوه چهار فرهنگسرا در این شهر وجود دارد که از این تعداد یک واحد به نام فرهنگسرای میدان کارگر ( فرهنگ شهر) چند سالی ست به دانشگاه تبدیل شده است و سه تای دیگرکه به اصطلاح فعال هستند به گفته اهالی فرهنگ اهواز متاسفانه خروجی خاصی ندارندو سالهاست که چند پروژه در دست احداث دیگر نیز یا نیمه تمام رها شده اند و یا از دستور کار خارج شده اند.
يادداشتي از حشمت اله محمودی

فرهنگسرا مکانی است که در آن یک یا چند نهاد فرهنگی فعالیت دارند؛ در فرهنگسراها معمولاً شرایطی برای آموزش امور گوناگون فرهنگی و اجتماعی و همچنین آموزش پیشه ها و هنرهای گوناگون مانند نگارگری، کوزه گری، دوزندگی وجزاینها فراهم می گردد. برخی از فرهنگسراها کتابخانه و انتشارات ویژه خود را نیز دارا هستند. در ایران تا امروز بیشتر فرهنگسراها در شهر تهران وچند شهردیگرمانند اصفهان برپا شده اند ومعمولاً کوشیده شده برای هر منطقه شهرداری یک فرهنگسرای بزرگ ترتیب داده شود. برخی از فرهنگسراها بجز پوشش دادن منطقه خود به فعالیت های فرامنطقه ای نیز می پردازند. فرهنگسراها ازلحاظ کارکرد سه دسته اند: شخصیت محور، عبارت اند از فرهنگسراهای کودک، نوجوان، جوان، دانشجو، دختران، بانو، و سالمند. فرهنگسراهای محتوا محور، عبارت اند از: اندیشه، قرآن، ولاء، انقلاب، پایداری، هنر، ملل، قانون، تیره ها (اقوام)، ورزش، ماه بهمن، کار، دانش ها، تندرستی، طبیعت، و فناوری اطلاعات. فرهنگسراهای نهاد محور، عبارت اند از خانواده، مدرسه، و شهر فرهنگسراها به صورت فضای عمومی جوانان به شکل امروزی، عمدتا در طول دهة 1370 شکل گرفتند. در طول این دهه، فرهنگسراهای بسیاری در سطح شهر تهران ایجاد شد؛ هدف از تشکیل چنین مراکزی، ایجاد محیط مناسب برای پرورش ذوق، استعداد و نیروی فکری جوانان در زمینه های مختلفی چون ورزش، تئاتر، موسیقی و سایر فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی بود. از مهمترین کارکردهای فرهنگسراها غنی سازی اوقات فراغت جوانان است. دولت و سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران وجود فرهنگسرا را به عنوان مکانی برای جلب و جذب جوانان به تفریحات سالم در مقابله با تهاجم فرهنگی بسیار مؤثر میدانند. حضور فعال جوانان در کالسهای آموزشی، فرهنگی و هنری از سویی باعث حضور بیشتر جوانان در عرصه های اجتماعی میشود و از سوی دیگر فضایی را برای گردهمایی آنها فراهم میکند. 

نقش فرهنگسراهها علاوه بر گسترش و اشاعه فرهنگ و هنر در جامعه؛ در زندگی اجتماعی افراد نیز به شرح زیر موثر است:

• دوست یابی 
• ایجاد پاتوق 
یکی از کارکردهای عمدة فرهنگسرا پاتوق شدن این فضا است پاتوق به این معنا که کاربران با حضور مستمر در این فضاها )گاه چندین سال( حلقه های دوستان های شکل میدهند. گاهی از فرهنگسراها... افراد با دوستان هم محل های و همکلاسی های خود و گاهی با دوستانی که در این فضا با هم آشنا می شوند، گرو ههای کوچکی را تشکیل می دهند و بخشی از اوقات خود را در این فضا می گذرانند. 

• جمع شدن دوستان دور هم
یکی از دلایل استفاده از فرهن گسراها، مصرف فضا است. بدین معنی که بیشتر جوانان و زنانی که از این مراکز استفاده می کنند علاوه بر استفاده از کلا سهای فرهنگسرا، این مکان را برای ملاقات و دیدن دوستان خود برمی گزینند.

• همسر یابی و آشنایی با افراد همفکر
• گپ و گفت وگو در مورد موضوعات مورد علاقه
• شکاف نسلی
بسیاری از نوجوانانی که به فرهنگسراها مراجعه می کنند، با توجه به اینکه در سنین گذار بین نوجوانی و جوانی قرار دارند و خواهان کسب تجربه های تازه هستند، گاه در محیط خانه نمی توانند آزادانه عمل کنند و به دنبال نهادهایی می گردند که ساعتهایی از روز را در آنجا به همراه دوستان خود بدون درگیری با والدین سپری کنند و چون خانواده ها به این مکانها اعتماد دارند، منعی در حضور در این اماکن ندارند.
 
• اهمیت فضا و آشنایی با مکانهای تاریخی شهر
• ایجاد فضای امن برای بانوان 
• عمومی بودن فضا و وجود افراد با سلایق مختلف
 یکی از دلایلی که کاربران با هر سلیقه، علاقه و روحیه ای به این مکان می آیند حضور قشرهای گوناگون افراد از سنین مختلف، جنس و آرای شهای ظاهری متفاوت است. شاید همین ویژگی یکی از دلایل استقبال افراد از حضور در این اماکن است.
  
هر چه بیشترکارکردهای فرهنگسراها و میزان تاثیرآنها بر فرهنگ عمومی و شهروندی را که مطالعه کنیم بیشتر پی می بریم که شهرهایی مثل اهواز که از وجود این مراکز بی بهره است و یا کمترین بهره مندی را از این مقوله برای رشد فرهنگ عمومی و شهروندی دارد چه فرصتهای عظیمی را از دست می دهد.و این نیاز زمانی بیش از پیش احساس می شود که می دانیم کلانشهر اهواز دارای جمعیت فعال وجوان است که وجود تنوع قومی و فرهنگی و زبانی، ظرفیت فوق العاده ای در بعد ملی و فراملی می تواند ایجاد می کند. 

طبق آمار معاونت فرهنگی شهرداری اهواز به طور بالقوه چهار فرهنگسرا در این شهر وجود دارد که از این تعداد یک واحد به نام فرهنگسرای  میدان کارگر ( فرهنگ شهر) چند سالی ست به دانشگاه تبدیل شده است و سه تای دیگرکه به اصطلاح فعال هستند به گفته اهالی فرهنگ اهواز متاسفانه خروجی خاصی ندارندو سالهاست که چند پروژه در دست احداث دیگر نیز یا نیمه تمام رها شده اند و یا از دستور کار خارج شده اند. از شهر تهران با داشتن 35 فرهنگسرای فعال که هرکدام دارای چندین مجموعه و گالری و کتابخانه هستند، می گذریم و به یک شهر الگو مثل اصفهان می پردازیم. شهر اصفهان دارای 10 فرهنگسرای فعال و 5 خانه فرهنگ می باشد. موزه هنرهای معاصر اصفهان به تنهایی دارای یک مجموعه عظیم به مساحت سه هزار متر مربع می باشد؛ که فعالیت خود را از سال 74 آغاز کرده است؛ این موزه دارای 6 گالری نمایشگاهی است که در تمام طول سال در آن نمایشگاههایی از اساتید مطرح کشور برگزار می شود. حال یک لحظه مقایسه کنید با موزه معاصر اهواز که علیرغم داشتن موقعیت و فضای مناسب؛ سالهاست که رنگ هنر بخود ندیده و در یک قرارداد بلند مدت ترکمانچای تبدیل به رستوران و تالار عروسی شده است. 

اگر بخواهیم ریشه مشکلات فرهنگی خوزستان را پیدا کنیم تمام راهها به یک مساله ختم می شود و آن وجود افراد بیگانه با مقوله فرهنگ و هنر در راس نهادهای فرهنگی و آشنا نبودن مسئولان با اولین اصول شهروندی؛ این معضل چنان است که گاهی مسائلی را مطرح می کنند که بیشتر به طنز شباهت دارد تا اظهار نظر در امور فرهنگی. این مشکلات در حالی در خوزستان مطرح است که به زعم افراد دغدغه مند استان، ریشه اکثر مشکلات اجتماعی خوزستان، در بعد فرهنگ و اصول شهروندی است.


نام:
ایمیل:
* نظر: