کد خبر : ۲۶۵
تاریخ انتشار : ۱۳:۲۸ - ۳۰ تير ۱۳۹۷
در پی افزایش ناچیز حقوق معلمان در سال ۹۷ صورت گرفت؛
این روزها برخی فرهنگیان با راه اندازی کمپین نه به فیش ها و احکام حقوقی اعتراض خود را با آتش زدن و دور انداختن فیش های حقوقی خود اعلام می کنند.

"اخبار حکمت" سیده فاطمه هلالات: شغل انبیاست اما در کنارش باید کار دیگری هم کرد تا روزگار ناکردار بگذرد. این را آقای شریفی می گوید مردی حدودا ۴۰ ساله با مو و محاسنی کاملا سفید. دستش را روی فرمان پراید جابه جا می کند. گرمای هوا ساعت ۱۴ اهواز روکش مشکی و قرمز فرمان ماشینش را گرم و تفتیده کرده است.

می گوید خودش بچه کیان است اما معلم خیلی ها در مناطق مختلف اهواز بوده است. خاطرات زیادی دارد از شیطنت دانش آموزان و صفای صف های دیروز و امروز. به امروز که می رسد مکث می کند. می گوید: هرچه جلوتر می رویم اوضاع سخت تر می شود. اگر کارم را دوست نداشتم خیلی راحت می گفتم پشیمانم معلم شدم.

او سه سالی هست معلم پایه چهارم است اما بعد از ظهرها و صبح تا شب تابستان را مسافر کشی می کند. آنطور که می گوید برای تامین هزینه تحصیل دو فرزند دانشجویش چاره دیگری ندارد.

از همکارانش شنیده امسال قرار است کمتر از ۱۲ درصد به حقوقش اضافه شود. می گوید: من فیش حقوقی جدیدم را ندیدم اما نمی دانم پیش خودشان چه فکری کردند، وقتی قیمت همه چیز سر به فلک کشیده این نرخ را تصویب کرده اند.

ادامه می دهد: ظاهرا سختی کار هم کمتر شده است. خب حق دارند وقتی خودشان زیر کولر هستند نمی توانند درک کنند معلم در خوزستان مجبور است در گرما با کولرهایی که یا خرابند یا در گرما جواب نمی دهند با چه سختی درس بدهند. رقمش مهم نیست پس کو منزلت معلمان که در هر مناسبتی حرفش را میزنند؟ منزلت ما همین است که مجبور شویم مسافرکشی یا دستفروشی کنیم؟

کسر از کم

 حکایت اعتراض معلمان به وضعیت معیشتیشان حکایت تازه ای نیست. هر از چند گاهی  خبر تجمع هایی صنفی فرهنگیان برای اعتراض به تبعیض در نادیده گرفتن امکانات رفاهی و معیشتی که آنها را کمترین حق خود می دانند، شنیده می شود. جمله «مشکل ما فقر نیست فرق است» بیشترین  شعاری ایست که در این تجمع ها گویای دلیل نارضایتی این قشر از جامعه است.

این اواخر اما با ابلاغ احکام جدید معلمان که با چهار ماه تاخیر صادر شد.  مشاهده شد که ۲۰ درصدی که پس از کش و قوس بسیار در مجلس به تصویب رسیده بود به ۶ تا ۱۲ درصد و به صورت متغییر تبدیل شده و سختی کار برای پرسنل اداری، معاونان و مدیران مدارس حذف و برای معلمان کاهش ۳۰ درصدی یافته، حق عائله مندی  زنان مجرد هم حذف شده است. تصمیمی که در جریان تحریم ها و تورم ها، نمکی بر زخم تازه این قشر محسوب می شود و اعتراضات بسیاری را در پی داشته است.

خانم آلبوغبیش مدیر مدرسه ای در آبادان است. بانویی که تقریبا سال های آخر خدمتش را می گذارند و او معتقد است معلمی در ایران جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده و نگاه جامعه و در راس آنها مسئولان و تصمیم گیران به معلمان و فرهنگیان نگاهی ناامید کننده  ای برای این صنف است.

او می گوید: هرچه قانون تصویب می شود به ضرر آموزش و پرورشی ها است. هر چه می گذرد تمام تصمیم های در مورد نظام آموزشی سختگیرانه و در تقابل با جایگاه معلم است. کمترین اشتباهی از سوی یک معلم به جامعه معلمان تعمیم داده می شود اما هیچ کس نمی گوید در مقابل این همه فشار و سختگیری چه عایده ای نصیبشان می شود.

ادامه می دهد: سهم معلمان از بیمه و صندوق و ساختمان هایی که به اسم آنها ساخته می شود هیچ است. از کمترین مزایا همچون خاروبار و رفاهیات بی نصیبند و در کمال ناباوری به جای اینکه اوضاع را قدری بهتر کنند اضافه حقوق را غیر متناسب می بینند و  از بندها احکام حقوقی  هم حذف می کنند.

تصمیمی اشتباه

وزارت آموزش و پروش اما در برابر این واکنش ها دلیل حذف بند مربوط به سختی کار مدیران مدارس و معلمان را رای صادر شده از دیوان محاسبات برمی شمارد و اعلام می کند دیوان پرداخت آن را غیرقانونی می‌داند و بر همین اساس و با توجه به رأی صادره توسط شعبات دیوان محاسبات، آموزش و پرورش خود را مکلف به کسر این مبلغ را از حقوق معلمان و مدیران می داند. حمد قمی یکی از نمایندگان مجلس درکمیسیون فرهنگی است که مخالفتش را با این تغییرات اعمال شده در احکام حقوقی اعلام می کند و می گوید کسر سختی کار که به مبلغ ۲۰ هزار تومان است اغلب مدیران و معلمان را شامل می شود و این تصمیم ها نباید کارشناسی نشده و باعث ایجاد نارضایتی باشند.

رئیس فرکسیون فرهنگی مجلس هم ۲۷ تیر ماه با لحن شدیدتری به این تصمیم اعتراض می کند و با مطرح کردن چهار سوال از وزارت آموزش و پرورش و تصمیم این وزارتخانه در راس آن ابطحی وزیر آموزش و پرورش را مورد انتقاد قرار می دهد.

حمیدرضا حاجی بابایی با اشاره به مطرح شدن ادعای قانونی نبودن افزایش حقوق معلمان در دولت دهم، اظهار می کند: فوق العاده سختی کار در بند ۲ ماده ۶۸ مدیریت خدمات مصوبه ۲۹ آذر ۸۹ شورای توسعه مدیریت مربوط است که براساس بخشنامه مورخ ۵ دی ۸۹ معاون توسعه مدیریت بوده است. حق عائله مندی زنان مجرد نیز در بند ۴ ماده ۶۸ مدیریت خدمات کشوری ابلاغی در تاریخ ۱۶ اسفند ۹۰ و بخشنامه مورخ ۲۹ بهمن ۹۰ معاون حقوقی رئیس جمهور است.

اینکه چرا حذف سختی کار فقط برای معلمان اجرایی شده، مگر در زمان اعمال قوانین دیوان محاسبات وجود نداشته پس چرا اکنون و با گذشت بیش از هفت سال قوانینش اکنون اعمال می شود، سوال رئیس فرکسیون فرهنگی مجلس از وزارت آموزش و پرورش بوده است . دیگر سوالی که از سوی این نماینده مجلس مطرح می شود این است که چرا بعد از تصویب مجلس و استفساریه مجلس نرخ ۱۵ درصد مصوب می شود اما اجرایی نشده است، حاجی بابایی این سوال را هم مطرح می کند که چرا حذف سختی کار تنها برای معلمان اجرایی شده است؟


واکنش سازمان معلمان

سازمان معلمان خوزستان طی بیانیه ای رسما در این خصوص اعلام موضع کرده است.

رئیس سازمان معلمان ایران،شعبه خوزستان در گفت و گو با اخبار حکمت اظهار می کند: در ابتدا مقرر بوده که حقوق معلمان افزایش ۱۲ تا ۲۰ درصدی در سال ۹۷ داشته باشد که در پی لایحه دولت، دولت با توجه به شرایط موجود اعلام کرد که این افزایش با توجه به شرایط فعلی امکان پذیر نیست و در نهایت در پی استفساریه ای که مجلس از دولت داشت، گویا مقرر شده است که دولت افزایش حقوق ۶ تا۱۲ درصدی را برای فرهنگیان منظور کند که در احکام جدید مشاهده شده این میزان به صورت پلکانی از شش تا ۱۲ درصد افزایش یافته است.

اکبر ظریفی بر این مورد که افزایش حقوق با میزان تورم فعلی کشور همخوانی ندارد تاکید می کند و می گوید: این افزایش جوابگوی شرایط امروزجامعه نیست و با تورم ایجاد شده به ویژه در ماه های اخیر و افزایش آن در ماه چهارم سال جاری به هیچ عنوان همخوانی ندارد.

وی  ارائه احکام متفاوت با ظرفیب های یکسان را از دیگر اشکالات وارد به این تصمیم می داند و توضیح می دهد: برای اعمال درصد افزایش حقوق معیار وجود دارد اما به نحوی اجرایی شده است که باعث شده در میان فرهنگیان اختلاف در میزان دریافتی ایجاد شود.

رئیس سازمان معلمان خوزستان به دلیل آموزش و پرورش، برای حذف بندهایی از احکام جدید مبنی بر مخالفت دیوان محاسبات در این خصوص نیز اشاره می کند و می گوید: سوال اینجاست که مگر در سال ۸۹ به بعد دیوان محاسبات با آموزش و پروش به نتیجه نرسیده بود و آموزش و پرورش تا کنون از حقوق معلمان دفاع نکرده بود پس چرا اکنون و در این شرایط مملکت باید این مشکل اجاد شود و اموزش و پرورش قادر به تغییر نظر دیوان نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه این سخن که هدف از این اقدام کاهش هزینه های کشور است را هم نمی توان پذیرفت، اظهار کرد: اگر این تصمیم برای جلوگیری از ریخت و پاش ها هم باشد باز هم آموزش و پرورش در آخرین مرحله قرار دارد چرا که ریخت و پاش و مازاد پرداخت در این وزارت مشاهده نمی شود.

ظریفی اعلام می کند با توجه به شرایط جغرافیایی و مرزی بودن استان خوزستان و برخی شهرستان های این استان و بدی آب و هوا ،حذف بند سختی کار نمی تواند هیچ توجیهی داشته باشد.

وی از ایجاد نارضایتی گسترده در میان فرهنگیان خوزستانی خبر می دهد و می گوید: بیشتر معلمان ناراضی هستند و این علامت خوبی در شرایط روحی و روانی جامعه امروز نیست و صدور این احکام و بی توجهی به شرایط می تواند باید ایجاد نارضایتی عمیق شود.

رئیس سازمان معلمان خوزستان به اعتراض از روش کارشناسی شده و منطقی اعتقاد دارد و با راه اندازی کمپین هایی برای اعلام مخالفت در فضای مجازی مخالف است. وی بیان می کند: چیزهایی درمورد راه اندازی کمپین شنیده ام اما ازمیزان استقبال از آن در خوزستان بی اطلاع هستم اما به طور کلی با حرکات اینچنینی مخالفم چرا که به اعتقاد من اینگونه حرکات باعث تخریب روحیه فرهنگیان شده و راه را برای اعلام نظر کارشناسی می بندد.

ظریفی باور دارد اعتراضات باید به صورت گام به گام دنبال شود و با تاکید بر پیگیری مطالبات بحق معلمان خوزستانی از سوی  سازمان معلمان خوزستان به تنظیم بیانیه ای در این خصوص از سوی سازمان معلمان ایران شعبه خوزستان اشاره می کند و از ارسال این بیانیه به رئیس جمهور و همچنین فرستادن رونوشت آن به وزارت آموزش و پرورش و مجلس خبر می دهد

در ایران بیش از یک میلیون معلم مشغول به فعالیت هستند و آمار معلمان در خوزستان بیش از ۶۴ هزار نفر است. جمعیتی قابل توجه که علاوه بر نقش اجتماعی در تربیت نسل ها، در تعیین آینده سیاسی کشور هم بسیار موثرند. فرهنگیان قشری که به اعتقاد کارشناسان جامعه شناسی توجه این قشر و جلب رضایت آنها تضمین کننده توسعه و پیشرفت یک کشور است و در مقابل بی توجهی به نیازها و خواسته هایشان می تواند تبعات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر: