کد خبر : ۲۶۳
تاریخ انتشار : ۱۷:۲۹ - ۲۷ تير ۱۳۹۷
همزمان با فرارسیدن ماه دولا مصادف با اواخر تیرماه؛
صابئین مندایی مراسم عید پاک دهواربا را در ساحل رودخانه کارون برگزار کردند.


اخبار حکمت؛ مهناز بنی تمیم: همزمان با فرا رسیدن ماه "دولا" که مصادف است با اواخر تیرماه صابئین مندایی مراسم عید پاک را در اهواز برگزار کردند. تعمید یکی از ارکان اصلی دین مندایی است که از عمد گرفته شده است و به معنی انجام کاری به طور عمدی است.

صابئین مندایی چه کسانی هستند؟

صابئین مندایی پیروان حضرت یحیی تعمید هستند که 2 هزار سال قبل در اورشلیم ساکن بودند.

منداییان به علت اینکه تعمید یا همان غسل رسمی که با حضور روحانی دینی برگذار می شود و یکی از ارکان اصلی دین مندایی است در کنار رودخانه ها ساکن می شوند. ایران، عراق و سوریه از مکانهایی است که منداییان در آنجا ساکن هستند.

 استان خوزستان به دلیل وجود رودخانه های کارون، کرخه و دز باعث شده است تا جمعیت زیادی از صابئین مندایی این استان را به عنوان محل سکونت خود انتخاب کنند. در حال حاضر منداییان خوزستان در اهواز، سوسنگرد، آبادان و دزفول سکونت دارند.

بهمن اسکندری پژوهشگر ادیان در خصوص صابئین مندایی می گوید: صابئین مندایی در دوره اشکانی وارد ایران شدند و در خوزستان ساکن شدند. پیروان دین مندایی به خاطر مراسم خاص خود که در آب جاری انجام می شود در کنار رودخانه ها ساکن شده اند.

آغاز سال مندایی:

سرپرست انجمن صابئین مندایی درخصوص آغاز سال مندایی اینطور توضیح می دهد: بعد از اعلام سال مندایی اولین حرکت انجام غسل تعمید است که در آب جاری رودخانه انجام می شود پس از مراسم تعمید صابئین به خانه های خود می روند و 36 ساعت اعتکاف می کنند. پس از 36 ساعت اعتکاف سال مندایی شروع می شود.

حبیب عابدی ادامه می دهد: مراسم تعمید برای زنان و مردان جداگانه برگذار می شود چون در گفتار کلماتی به کار برده می شود که برای مونث و مذکر فرق دارد.

بهمن اسکندری مراسم لباس خاص منداییان را در مراسم تعمید 5 تکه معرفی می کند که شامل پیراهن بلند، شلوار، دستار، کمربند پشمی که از پشم گوسفند است و شال نخی بلند است.

اسکندری عصا و انگشتر طلا را از دیگر وسایل خاص مراسم تعمید عنوان می کند که مخصوص روحانی است که تعمید را انجام می دهد.

اسکندری در این خصوص توضیح می دهد: عصای دست روحانی از چوب درخت زیتون است که نماد صلح است. انگشتر طلا  نیز مختص روحانی است که در انگشت دست راست قرار می گیرد.

وی تاکید می کند: منداییان از وسایل و ظروف کاملا طبیعی برای مراسم خود استفاده می کنند که این از ویژگی مراسم صابئین مندایی است.

لباس از جنس کتان و کاملا سفید است و حتی دمپایی که در مراسم تعمید به پا می کنند کاملا طبیعی است. این دمپایی به نام کپکاپ است که پاشنه آن از چوب است و رویه آن از پارچه.

ظرف آبخوری از جنس شیشه، کاسه آب از جنس فلز و سبدهای حصیری که ظروف و کتابها در آن نگه داری می شود از مواد کاملا طبیعی ساخته شده اند.

  وی خوردن آب مقدس، نان مقدس و مسح با روغن کنجد را از دیگر مراسم تعمید معرفی می کند.

سر بریدن پرندگان در آیین مندایی:

لطیف دراجی یکی از منداییان حاضر در مراسم عید پاک است او می گوید: بعد از مراسم تعمید منداییان پرندگانی را ذبح می کنند تا به عنوان خوراک خود مورد استفاده قرار بدهند. در دین مندایی پرندگان باید شرایط خاصی داشته باشند تا بتوان آنها را ذبح کرد. پرنده دانه خوار یکی از این شرایط است. یعنی از پرندگان شکاری نمی توان استفاده کرد. همچنین پرنده باید در سلامت کامل باشد و رنگ شده هم نباشد.

وی در خصوص نحوه سر بریدن پرندگان می گوید: پرنده قبل از ذبح تعمید می شود و مقداری آب به آن خورانده می شود. چاقوی فلزی را قبل از استفاده کاملا از آلودگی پاک می کنند.

بهمن اسکندری پژوهشگر ادیان در خصوص خوراک صابئین مندایی می گوید: از میان چهارپایان فقط گوسفند نر برای خوراک استفاده می شود. و از پرندگان هر پرنده ای که دانه خوار باشد و شکاری نباشد.

صابئین مندایی به خدا و قیامت اعتقاد دارند. قبله آنها رو به شمال است. و اعتقاد دارند ترازوی عدل الهی در شمال قرار دارد. منداییان دارای خط و زبان خاص هستند و در قرآن به اهل کتاب بودن حضرت یحیی نیز اشاره شده است.

کتاب مقدس منداییان گنزا ربا یا گنج عظیم نام دارد.بالاترین مرجع دینی منداییان گنجور یا گنزورا نامیده می شود. ترمیده و اشکندا در مرتبه بعد از گنجور قرار می گیرند.

در استان خوزستان منداییان به صابئین معروف هستند که در لفظ محلی صبی خوانده می شوند.

شغل اصلی مندایان زرگری، طلا فروشی و نقره کاری است.

گفتنی است از آنجا که مناسک منداییان وابسته به آب  رودخانه است کم آبی و آلودگی رودخانه کرخه و کارون بر مراسم آنها تاثیر گذار است.

در حال حاضر نزدیک به 14 هزار مندایی در ایران ساکن هستند.

 سال گذشته جمعی از بزرگان جامعه مندایی در استان خوزستان برای ثبت آیین ها، خط و زبان مندایی و همچنین تاسیس موزه با مسولان میراث فرهنگی به نشست و گفت و گو پرداختند.


نام:
ایمیل:
* نظر: